بسم الله الرحمن الرحیم

حرکتهای جهادی در نگاه حضرت ماه

   تقدیم به روان روشن مصطفی شهید

   سال 79 بود که حرکتهای جهادی با حمایتهای رهبر معظم انقلاب، به طور جدی شروع به کار کرد. این آغاز به کار در شرایط بعد از دوران سازندگی و دوران اصلاحات بود؛ دورانی که تفکر سرمایه داری در کشور رشد کرده و اختلاف طبقاتی در حال رشد و گسترش بود. در این شرایط امام خامنه ای به حمایت از حرکت های جهادی اقدام کردند. اما چرا؟

   از منظر رهبر انقلاب، حرکت های جهادی باید به قله های اهداف انقلاب برسد. حال اهداف انقلاب چیست؟ بهتر است باز به فرمانده تشکیلات مراجعه کنیم. با یک جستجوی ساده در بیانات امام خامنه ای، می توان اهداف نظام را شناخت. ایشان می فرمایند: "هدف جمهوری اسلامی عبارت است از رسیدن به آرمانهای اسلام، یعنی سعادت مادّی و معنوی بشر، یعنی پیشرفت در امور زندگی مادّی و معنوی." همچنین ایشان در سخنی دیگر به این نکته اشاره دارند که "عدالت، شعار اصلی و هدف بزرگ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی بوده و هست ". در بیانی دیگر نیز این نکته را می گویند که "فلسفه‌ى نظام جمهورى اسلامى این است که بتواند همچنان که اسلام از مسوولان، انسانها و ملتها خواسته است، در میان مردم، عدالت، اخلاق، معنویت و رفاه مادی را به ‌وجود آورد."

   با این اوصاف، جایگاه حرکتهای جهادی در میان اهداف و تشکیلات نظام جمهوری اسلامی چیست؟ دوباره برای حل این مسئله باید به فرمانده کل قوا مراجعه کرد؛ چرا که ایشان به عنوان فرمانده تشکیلات اسلامی، وظیفه مشخص کردن جایگاه هر عرصه در تشکیلات اسلامی را دارند.

   با مراجعه مختصر به بیانات رهبر مشخص می شود که در بین اهداف انقلاب، حرکتهای جهادی فقط مسئول رفاه مادی نیست. چرا که از منظر ایشان، یکی از کوچکترین برکات حرکتهای جهادی، مسائل مادی است. بر طبق بیانات ایشان، این حرکتها در میان اهداف انقلاب، جایگاه بسیار والاتری را داراست. جایگاهی از قبیل تربیت جامعه اسلامی بر مبنای اسلام، تربیت نیروهای انقلابی و مومن برای رسیدن به اهداف اسلام و گام برداشتن در راستای نهادینه کردن عدالت.

   اگر بار دیگر سخنان امام خامنه ای در دیدار با جهادگران در شهریور 89 را مطالعه کنیم، می بینیم که آنقدر جایگاه این حرکتها در رسیدن به اهداف انقلاب مهم است که رهبر انقلاب از فواید این حرکتها بدین گونه تعریف می کنند:

   "این کارِ اردوهای هجرت و حرکت عظیم بسیج سازندگی یکی از برکاتش خدمت‌رسانی است که میلیونها نفر از این خدمت شما به صورت مستقیم بهره‌مند میشوند. از لحاظ مادی، از لحاظ امور روزمره‌ی زندگی، از لحاظ معنوی و هدایت، بهره‌مند میشوند. شما اگر درس قرآن هم آنجا ندهید، خودِ حضور یک جوان مؤمن و متدین و متشرع در یک مجموعه‌ی روستائی، در بین جوانان، در بین مردم، مظهر مجسم آیه‌ی قرآن است؛ آنها را به دین، به انقلاب، به معنویت، سوق میدهد. «کونوا دعاة النّاس بغیر السنتکم» شما با عمل خودتان مردم را به ایمان، به اسلام، به دین دعوت میکنید. این خدمت‌رسانی است؛ خدمت‌رسانی مادی و خدمت‌رسانی معنوی. از این مهمتر، خدمتی است که شما به خودتان میکنید؛ استعدادهای درونی خودتان را فعال میکنید؛ به بالقوه‌هائی که در وجود شما هست، فعلیت میبخشید؛ تجربه پیدا میکنید؛ با زندگی مردم آشنا میشوید؛ این حصارهای طبقاتی شکسته میشود؛ واقعیتهای زندگی را لمس میکنید؛ در خودتان شعف و بهجت خدمت‌رسانی را احساس میکنید و این احساس را در وجود خودتان زنده میکنید. کسی که لذت خدمت و کار را بچشد، از کار خسته نمیشود. همان طور که در گزارشها برادران عزیز گفتند، من هم قبلاً در گزارشها خوانده‌ام؛ جوانی که این لذت را در وجود خودش کشف کرد، از خدمت خسته نمیشود؛ این هم فایده‌ی دوم که فایده‌ی بسیار بزرگی است.

فایده‌ی سوم این است که شما سفیران کار و تلاش خواهید شد. وقتی شما در یک محیطی حاضر میشوید؛ در کویر، در کوهستان، در نقاط دور از دسترس، در میان مردم محروم مشغول کار میشوید، جوانی که در آنجاست، از شما الهام میگیرد و شما میشوید سفیر تلاش و کار و خدمت و جهاد و مجاهدت. «من احیاها فکانّما احیا النّاس جمیعا»؛ شما دلها را زنده میکنید؛ فایده‌ی بزرگی است. فوائد فراوانی در این کار هست. این جریان عظیم را حفظ کنید."

   بنابراین حرکتهای جهادی باید مردم جامعه، جهادگران، مردم مناطق محروم و مسئولان را به سمت روحیه جهادی سوق دهد. روحیه ای که ریشه های عمیقی در آموزه های دینی دارد و می تواند جامعه اسلامی را به قله اهدافش برساند.

   با توجه به مطالب گفته شده، مشخص می شود که چرا رهبر معظم انقلاب، به حمایت از حرکتهای جهادی برخواستند؛ زیرا در شرایطی که جامعه اسلامی دچار آسیبهای ناشی از جنگ نرم است، یکی از بزرگترین جبهه ها که می تواند در مقابل دشمن در این جنگ بایستد، جبهه حرکتهای جهادی است. جبهه ای که اگر مسئولیت خود را به درستی به سرانجام برساند، می تواند در جنگ نرم، دشمن را شکست داده و جامعه اسلامی را به سمت جامعه مهدوی و ظهور سوق دهد و پرچم اسلام ناب محمدی را در سراسر دنیا برافراشته کند.

وَ لَا یَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إلَّا أهْلُ الْبَصَرِ وَ الْصَّبْرِ